Ettevõtjad peaksid rohkem ambitsiooni näitama, kirjutab Äripäev tänases juhtkirjas. Eriti kasinal ajal, et panna alus suurtele tegudele. Vastasel juhul kasutavad konkurendid stabiilse hoiaku ära enda kasvuks.
- Juhtkiri. Foto: Anti Veermaa
Eilne Äripäev kirjutas, kuidas Eesti edukad ettevõtjad ei näe niipea Eesti ja Euroopa majanduskliima soojenemist.
Kehv majandus pigistab ettevõtete tulemusi ja madal hind nullib käibe kasvu.Kui alustame kodumaise ettevõtjaga, siis näiteks börsiettevõte
Silvano teatas hiljuti värsked kvartalitulemused. Ettevõtte käive kukkus, kuid kasum kasvas pea poole võrra. Kuigi LHV kiitis ettevõtte juhtimist, jäi silma Silvano
20 miljoni euro suurune rahapositsioon. Ehk siis vabale rahale ei ole praegu rakendust.
Tänavu
Äripäeva ehitusettevõtete TOPi võitnud Irest Ehitus ja
oktoobris aasta ettevõtteks nimetatud Kodumaja näitavad, et peamiselt välisturule keskendudes on nemad Eesti parimad ettevõtted. See tähendab, et Eesti turu asemel on nemad kunagi valinud uue piirkonna, mis on Eesti kapitaliga ettevõttele toonud edu.
Kapital voolab välja
Eesti majanduskeskkonna vähest ligitõmbavust iseloomustavad ka väliskapitalil põhinevad
Swedbank ja
G4S, kes otsustasid suure osa kasumist viia Eestist välja, mis jällegi kinnitab siinse majanduskliima jahenemist.
Üks põhjus, miks välisinvestorid ei taha väga palju siia panustada, võib tulla ka Eesti ettevõtja enda käitumisest. Miks peakski välisettevõtja tahtma siia tulla, kui juba kohalikud pööravad selja, et liikuda parematele karjamaadele?
Eesti reklaamib end hea meelega idufirmade kasvulavana, kuid edukad võrsed ei taha siia alati jääda. Näiteks viimaste aastate komeedid
TransferWise ja
GrabCAD teadsid, et kui otsida tuult tiibadesse, siis ikka väljaspool Eestit. Praegu jääb TransferWise’i ja GrabCADi panus Eesti majandusse väga väikeseks.
Kirjutasime juunis ühes juhtkirjas, et siis pakkusid palju kõneainet poliitikud, et mida nemad peaksid tegema, et Eesti areng saaks uue tugevama tõuke. Eriti oluline oli, kuidas ettevõtjad lähiajal käituvad. Kahjuks ei ole poole aastaga olnud paranemise märke poliitikutelt ettevõtluskeskkonna parendamisel ega ettevõtjatelt. Pigem vindutakse samamoodi edasi.
Kesine valik parimaid
Äripäeva toimetus sai majanduskliima tänavusest jahenemisest selgelt märku, kui pidi hakkama valima kandidaate aasta ärimehe tiitlile. Kurb tõdeda, kuid valik on läbi aegade kasinaim. Ettevõtjaid, kes aasta jooksul torkasid millegi märkimisväärsega silma, on jäänud selgelt vähemaks.
Veidi tekitab muret ka praeguste suurtegijate kaitsev hoiak. Arusaadavatel põhjustel ei tasu kehvas keskkonnas minna suurelt investeerima, sest kaotused võivad tugeva tagasilöögi anda. Kuna praegune seis pakub mingis mõttes rahuldust, siis üritatakse pigem kindla peale välja minna ja vajadusel senist positsiooni hoida.
Stabiilsust hoidvate ettevõtjate hoiakut võiksid ära kasutada need, kes tahavad kasvada. Need, kelle ambitsioonid ei täitu veel niipea. Meenutagem kas või taksorakendust
Taxify või Šoti odavbussifirmat Superbus, kes on varasemad turuliidrid sundinud taas toolilt püsti kargama, et mitte jääda kaotajaks. Kui Taxify on idufirma, siis Superbus on juba suurema kaliibriga ettevõte. Mõlema ühistunnus on aga tahe ja võime pidevalt mugavustsooni kõigutada, nii endal kui ka konkurentidel.
Seotud lood
Aasta tagasi Eesti bussituru laiaks sõita ähvardanud Šoti miljardär pidi tänavu saba jalge vahel lahkuma.
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.